Współpraca ze szkołą W Nepalu

 

20.11.2024

Polonez z widokiem na Himalaje i polskie odmiany makhamali

Brzmi to egzotycznie, nieprawdaż? Ale skoro jednym z celów projektu jest między innymi pokazywanie różnorodności kulturowej, to dlaczego nie zrobić tego w nietypowy sposób.

Nasi nepalscy przyjaciele mieli w październiku przerwę wakacyjną - obchodzili dwa bardzo ważne święta: Dashain (trwało 15 dni) i Tihar (trwało 7 dni). Z okazji święta Dashain przygotowali w szkole specjalny program. Nauczyciele i każda klasa tańczyli nepalskie tańce. Uwieńczeniem tego programu było zatańczenie poloneza - polskiego tańca narodowego. Nauka kroków i figur nie sprawiła nepalskim uczniom trudności, bo Nepalczycy bardzo dużo tańczą, śpiewają podczas swoich świąt i sekwencje układów tanecznych ich tańców bywają bardziej skomplikowane. Wiedzą już coś o tym nasi uczniowie z młodszych klas, bo są w trakcie nauki nepalskiego tańca "Pani muni maccha".

Klasa 6a z kolei tworzyła nowe odmiany kwiatu makhamali. A jest wyjątkowy kwiat i ma szczególną cechę - nie więdnie przez długi czas i zachowuje swój piękny purpurowy kolor. W trakcie festiwaluTihar Nepalczycy obchodzą Bhai Tika. Jest to święto sióstr i braci. Siostry zakładają w tym dniu girlandy z makhamali na szyje swoich braci i kupują braciom słodycze, a bracia obdarowują swoje siostry drobnymi prezentami. Rodzeństwo modli się o długie, zdrowe i szczęśliwe życie. Uczniowie z 6 a na lekcji języka polskiego najpierw próbowali odgadnąć znaczenie słowa "makhamali", a po zapoznaniu się z nepalską tradycją, wymyślili nową odmianę, przypisali tej odmianie nową symbolikę i określili, komu może być ofiarowany ten kwiat.

 


logo szkoły w Nepalu2.09.2024

Początki

Wraz z nowym rokiem szkolnym 2024/25 Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 w Krakowie rozpoczyna współpracę ze szkołą w Nagarkot w Nepalu. Nagarkot to kolonia, którą stanowi około 1000 gospodarstw rozrzuconych po malowniczo położonym wzgórzu o tej samej nazwie. Kolonia położona jest 32 km na wschód od Kathmandu, stolicy Nepalu. Przy dobrej pogodzie ze wzgórz Nagarkot można zobaczyć Mount Everest. Szkołę w Nagarkot od Krakowa dzieli odległość ponad 7 600 km drogą lądową. Skąd więc pomysł na nawiązanie współpracy ze szkołą z „drugiego końca świata”?

 

 

Wszystko zaczęło się dwa lata temu na łączach internetowych.  Pani Beata Roman-Pietras, nauczycielka języka polskiego, przygotowując się do obchodów roku Wisławy Szymborskiej stworzyła projekt międzykulturowej interpretacji poezji naszej noblistki. Do projektu wraz ze swoimi uczniami dołączył pan Bim Tamang, dyrektor szkoły w Nagarkot. Po zakończeniu realizacji tego projektu nauczyciele z Polski i Nepalu zaczęli wspólnie on-line realizować inne tematy, nadając zajęciom charakter uniwersalny i międzykulturowy.

W sierpniu tego roku pani Beata Roman-Pietras wraz z mężem odbyła prawie miesięczny wolontariat w zaprzyjaźnionej szkole w Nepalu. Była to jej prywatna inicjatywa, którą z wielką radością wsparło grono pedagogiczne SPzOI 105 w Krakowie, organizując zbiórkę pieniędzy na przybory szkolne dla uczniów z Nepalu. Za zebrane środki kupiono na miejscu książki, artykuły papiernicze, mundurki szkolne. Państwo Pietrasowie od podstaw urządzili bibliotekę szkolną - wykonali mnóstwo prac porządkowych. Bardzo dużo czasu spędzali z uczniami, prowadząc zajęcia z języka angielskiego, muzyczne, sensoryczne, taneczne, przybliżając tym samym kulturę polską na tle tradycji europejskiej. Współpracowali z nauczycielami szkoły, wymieniali się doświadczeniami. Towarzyszyli też dzieciom w drodze powrotnej ze szkoły do domów. Spotykali się z rodzicami i lokalnymi władzami. Był to intensywny czas, który zaowocował chęcią rozszerzenia współpracy i nadania jej rangi formalnej w ramach partnerstwa szkół.

Program współpracy już jest napisany. Tytuł programu: "Pokaż mi swój kraj - pod wspólnym niebem". Realizowany będzie ze strony polskiej przez klasy nauczania początkowego oraz Szkolny Klub Europejski, a ze strony nepalskiej przez całą społeczność szkolną, bowiem do malutkiej szkoły w Nagarkot uczęszcza tylko 22 uczniów w wieku 3-10 lat. 

Uczniowie będą poznawać geografię, historię, kulturę swoich krajów, będą też tańczyć, gotować, czytać legendy, uczyć się podstawowych zwrotów po polsku i nepalsku. Nauczyciele z kolei będą wymieniać się doświadczeniami w zakresie metod nauczania i technik pracy na odległość - wszystko bowiem dziać się będzie on-line.  

Pierwsze spotkania on-line inaugurujące współpracę już się odbyły. Mamy nadzieję, że to międzykulturowe "sieciowanie" i poznawanie oraz dostrzeganie kulturowej różnorodności będzie dla uczestników projektu doskonałą nauką tolerancji i szacunku wobec innych kultur.